- Индекс движения по рампе — Ramp travel index
- Содержание
- Значение RTI и сочленения оси
- Расчет RTI
- С пандусом
- RTI — Ramp Travel Index
- #1 ВНЕ САЙТА Odissey
- #2 ВНЕ САЙТА VOIN
- #3 ВНЕ САЙТА Odissey
- #4 ВНЕ САЙТА VOIN
- #5 ВНЕ САЙТА Odissey
- #6 ВНЕ САЙТА Dikiy
- Количество пользователей, читающих эту тему: 0
- RAMP TRAVEL INDEX / RTI
Индекс движения по рампе — Ramp travel index
Индекс хода рампы или RTI — это способ измерения способности транспортного средства изгибать подвеску, свойство, также известное как шарнирное сочленение оси. Рейтинг RTI используется в основном в индустрии внедорожников для тестирования и описания пределов шасси модифицированных автомобилей.
Пандусы варьируются от 15 до 30 градусов, чтобы автомобиль мог подъехать. «Езда по рампе» включает в себя установку одной передней шины на рампу и медленное движение вверх до тех пор, пока одна из трех других шин (обычно задняя с той же стороны, что и шина, движущаяся по рампе) не начнет отрываться от земли. Измерение проводится только тогда, когда три другие шины все еще находятся на земле. Затем измеряется пройденное расстояние по пандусу, делится на колесную базу автомобиля и, наконец, умножается на 1000, чтобы получить окончательную оценку RTI. Большинство серийных внедорожников имеют значения RTI от 400 до 550; автомобили, модифицированные для соревнований по бездорожью, имеют способность превышать 1000 единиц.
Содержание
Значение RTI и сочленения оси
Высокий RTI или хорошее сочленение оси необходимы для хороших внедорожных характеристик на тяжелых трассах. Транспортное средство с хорошим шарнирным соединением оси может удерживать все колеса в контакте с землей при преодолении препятствий, что гарантирует, что все колеса могут передавать свой крутящий момент на поверхность с меньшим риском потери сцепления с любым заданным колесом. Все это может обеспечить очень высокий уровень внедорожных характеристик без необходимости использования электронных систем управления шасси, которые могут оказаться уязвимыми и ненадежными в экстремальных условиях.
Преодолевая данное препятствие, автомобили с простыми системами полного привода и конструкцией шасси, которые ограничивают их RTI, т. Е. Имеют более слабое сочленение оси, рано поднимают колесо, которое затем может свободно разворачивать крутящуюся мощность, если дифференциалы не могут быть заблокированы. Транспортное средство с высоким RTI имеет тенденцию двигаться непрерывно (более безопасно), поскольку все колеса остаются в контакте с землей во время маневра. Одна концепция шасси, которая часто допускает сравнительно высокий RTI, — это ведущая ось ( ось с балкой ). Независимые подвески, как правило, имеют меньшую артикуляцию, но обеспечивают лучший комфорт на дороге и становятся все более популярными в внедорожниках, ориентированных на дорогу.
Расчет RTI
С пандусом
Формула для расчета RTI с использованием рампы, как показано на рисунке выше:
р знак равно d б × 1000 <\ displaystyle r = <\ frac
Где b — колесная база транспортного средства, d — расстояние, пройденное по пандусу (обычно 20 градусов) до того, как какие-либо колеса оторвутся от земли, а r — расчетный индекс движения по пандусу.
Источник
RTI — Ramp Travel Index
#1 ВНЕ САЙТА Odissey
- Авто: TLC40
- Имя: .
- Пол: Мужчина
- Город: Киев
Вот нашел такую информацию:
RTI — Ramp Travel Index придуман для того, чтобы иметь возможность количественного сравнения эластичности подвесок автомобилей.
Принцип метода состоит в том, что автомобиль въезжает одним колесом на 20 ° рампу и движется до места, где одно колесо отрывается от основания.
Далее расстояние, пройденное по рампе, делится на колёсную базу автомобиля. Таким образом, Вы получаете индекс, затем умножаете его на 1000, чтобы получить «более удобное» для сравнений число.
Если у Вас Def 90 с колесной базой 91,5″ и вы можете проехать 62 дюйма, получаете индекс 677.
Индекс более 500 на немодифицированных автомобилях — очень хороший результат. Показатель штатного Def 90 — около 600. Несколько лет назад полагали, что индекс 1000 — достижимый максимум.
Смысл такого исследования заключается в том, что чем эластичнее подвеска, тем дальше может продвинуться колесо, не отрываясь от поверхности и обеспечивая тем самым тягу.
RTI позволяет на чужом опыте посмотреть на результаты различных модернизаций подвесок.
P/S Там много чего еще есть полезного
#2 ВНЕ САЙТА VOIN
- Авто: FJ TT-SE, K-5
- Имя: Веталь
- Пол: Мужчина
- Город: Третья планета от солнца..
#3 ВНЕ САЙТА Odissey
- Авто: TLC40
- Имя: .
- Пол: Мужчина
- Город: Киев
#4 ВНЕ САЙТА VOIN
- Авто: FJ TT-SE, K-5
- Имя: Веталь
- Пол: Мужчина
- Город: Третья планета от солнца..
RTI — Ramp Travel Index придуман для того, чтобы иметь возможность количественного сравнения эластичности подвесок автомобилей.
Принцип метода состоит в том, что автомобиль въезжает одним колесом на 20 ° рампу и движется до места, где одно колесо отрывается от основания.
Далее расстояние, пройденное по рампе, делится на колёсную базу автомобиля. Таким образом, Вы получаете индекс, затем умножаете его на 1000, чтобы получить «более удобное» для сравнений число.
Если у Вас Def 90 с колесной базой 91,5″ и вы можете проехать 62 дюйма, получаете индекс 677.
Индекс более 500 на немодифицированных автомобилях — очень хороший результат. Показатель штатного Def 90 — около 600. Несколько лет назад полагали, что индекс 1000 — достижимый максимум.
Смысл такого исследования заключается в том, что чем эластичнее подвеска, тем дальше может продвинуться колесо, не отрываясь от поверхности и обеспечивая тем самым тягу.
RTI позволяет на чужом опыте посмотреть на результаты различных модернизаций подвесок.
#5 ВНЕ САЙТА Odissey
- Авто: TLC40
- Имя: .
- Пол: Мужчина
- Город: Киев
#6 ВНЕ САЙТА Dikiy
- Авто: DISCOVERY 1
- Имя: Лёня
- Пол: Мужчина
- Город: Brovary, Ukraine
нтересно, у этого экземпляра какой RTI :))))
Количество пользователей, читающих эту тему: 0
0 пользователей, 0 гостей, 0 скрытых пользователей
Источник
RAMP TRAVEL INDEX / RTI
The term RTI stands for Ramp Travel Index. Ramp Travel index is a measurement of a vehicles suspension, frame and tire compression and the resulting flexibility of all components of the vehicle to achieve a score. This standardized test uses a ramp to find the extreme flex point of the vehicle.
The RTI test is a good indicator of how well a vehicle will do in many situations offroad while traveling over an obstacle. Ideally a vehicle will do better if it is able to keep all wheels on the ground for maximum traction. If a vehicle’s suspension is too stiff (less flex), it generally will lift a wheel or possibly two wheels while attempting to get over an object resulting in a loss of contact and traction at those lifted wheels. Loss of traction is especially apparent with vehicles equipped with open differentials. In situations requiring a lot of flex locking differentials and some limited slip differentials will help maintain momentum with the opposite wheel of the axle (front or rear), however good flexibility results in more wheels on the ground, better traction and better stability of the vehicle as the suspension conforms to the terrain.
At many shows and offroad events, you may have seen 4×4’s taking a shot at the ramp. While the ramp itself is fun to challenge, it does have it’s useful points as a valid test. The ramp can tell you a lot about your overall flex and is very useful in evaluating suspension, examining the length of your shocks and finding contact and interference points of components and other things all of which can give you insight into a vehicles capabilities on the trail under extreme flex. Several factors make up the score on the RTI ramp. These factors include the ramp itself, the length of the vehicle’s wheelbase measured centerline of front axle to centerline of rear axle, and the distance traveled up the ramp without lifting a tire off the ground. In most cases the ramp used is a 20 degree ramp. Some events use a ramp with a more extreme angle such as a 23 degree ramp. The test proceeds as the vehicle attempts to climb the ramp as high as possible with a single front or rear tire without lifting a wheel off the ground. The distance the vehicle can travel up the ramp without loosing contact with the ground is measured from the leading edge of the ramp itself to the point on the ramp just below the center of the hub of the wheel on the ramp. The distance is measured up the ramp and on the ramp, not to the actual hub of the wheel. That number is the divided by the vehicles wheelbase and then multiplied by 1000 to calculate the average. For example if a vehicle with a 81 inch wheelbase traveled 59 inches up a 20 degree ramp then the RTI would be calculated as: 59 divided by 81 x 1000 = 728 (rounded down). This method of multiplying by the vehicle’s wheelbase allows vehicles of different wheelbases to compete with each other on the same ramp.
Although you can’t «cheat» on the ramp, you can optimize your score on the ramp and in the process improve your vehicles ability to flex and maximize traction over terrain. One of the easiest things that you can to do to improve your score somewhat, which translates into improved traction offroad, is to air down your tires. Airing down means to reduce the air pressure in the tires to the point where the tire is more likely to conform to the terrain. Airing down to approximately half the recommended maximum PSI of the tire will allow a small gain on the ramp. More noticeably, «airing down» will improve offroad driving in the form of better traction, a smoother ride over harsh bumps and allowing the tires to conform over obstacles resulting in better grip. How much you air down may depend of several factors. Some people air down as low as into the single digits however this can result in bead separation. As a result bead locks are sometimes used to secure the tire bead to the rim. Also smaller tires with a short profile aired down too low can suffer damage to the tire and rim such as tire pinch on the rim or a bent wheel rim. Generally speaking extreme low pressures are usually reserved for large tires equipped with bead locks and in many cases bias ply tires are the preferred tire as they are more durable at low pressures. Another factor for how low you go is whether you are equipped to air back up when you leave the trail . or the ramp. Obviously if you are not able air up, don’t air down. It is important to always bring your tire pressure back up to the recommended PSI for highway driving to avoid damage to the tire or loss of control while driving.
Another factor that can improve your ramp score and improve the offroad ride with leaf sprung suspensions is to grease between the leafs in the leaf spring pack. Without grease leaf springs in the pack tend to bind together and resist flexing. Vehicles equipped with sway bars can greatly improve ramp travel by disconnecting the swaybar from the axle or suspension. The swaybar is designed to limit wheel travel from one side to the other. Most vehicles have a front swaybar, some have one in the front and in the back. Many aftermarket vendors sell swaybar quick disconnects. Disconnecting the swaybar will again, not only improve your ramp travel index score but also improve your articulation off-road resulting in better traction and a better ride offroad. Always be sure to re-connect your swaybar(s) before hitting the road again. With leaf sprung suspension, another aftermarket product designed to improve articulation is compound shackles such as the Revolver Shackles and obviously better suspension all together will improve RTI as well as off-road performance.
Me asuring your RTI Score
Without a Ramp
If you want to find out your RTI score but you don’t have a ramp, you can find out what your RTI would be if you were on the ramp. Given that the RTI score is simply mathematics it can therefore be measured and calculated without a ramp. At it’s core the RTI score is a measurement of how high a tire can travel vertically before another tire is lifted off the ground. The challenge is to safely raise one of the tires until one of the other tires almost comes off the ground but still has contact with the ground. How the tire is safely raised depends on your resources but some people use a forklift with the tire resting on a strong pallet or they use a floor jack with the tire resting on a flat surface on the jack. Be sure to do this safely. Placing jack stands under the vehicle as it is jacked is one way people secure the raised vehicle. The main objective is to raise one wheel as high as possible before lifting a tire off the ground. Once the vehicle is raised to that point, measure the distance between the bottom of the tire and the ground.
If using a fork lift you would measure where the tire meets the pallet to the floor. With this measurement you calculate the score like this: Since a 20 degree ramp rises at .345 inches per inch of travel, divide the height of the lifted tire by .345 (for 20 degrees). Then divide that number by your vehicles wheelbase. Multiply that number by 1000. The result is your RTI score on a 20 degree ramp. While the ramp is a true measurement of your RTI this calculated method is pretty close. The calculator below does the math for you and allows for different ramp angles.
How do you stack up? Compare your score to the Ramp Travel Index Summary below as reported by Four Wheeler Magazine some years ago.
’96 Acura SLX: 506 ’93 AM General Hummer: 385 ’92 Chevrolet S-10 w/Rugged Trail 3.5-inch lift: 351 ’81 Chevrolet K-5 Blazer: 653 ’81 Chevrolet K-5 Blazer w/Rugged Trail 2.5-inch lift: 695 ’92 Chevrolet K-1500 Blazer: 453 ’92 Chevrolet K-1500: 421 ’92 Chevrolet K-2500HD turbo diesel: 365 ’92 Chevrolet K-3500 Crew Cab dually: 303 ’94 Chevy S-10 ZR2: 420 ’94 Chevy K-2500 Suburban: 401 ’95 Chevy ZR2 Extended Cab: 336 ’95 Chevy Blazer 2-dr:. 405 ’96 Chevy K-1500 extended-cab: 376 ’96 Chevy Tahoe LS: 433 ’92 Dodge Ramcharger: 613 ’92 Dodge Dakota Club Cab: 393 ’92 Dodge W150: 526 ’92 Dodge W250 Cummins: 372 ’92 Dodge W250 Cummins w/Natl. Spring 3-inch lift: 406 ’94 Dodge Ram 1500: 556 ’95 Dodge Ram BR2500 Club Cab: 431 ’92 Ford Explorer 4-dr.: 460 ’92 Ford Explorer 4-dr. w/Superlift 4-inch lift :492 ’92 Ford Bronco: 516 ’93 Ford Ranger SuperCab: 416 ’92 Ford F-150 Flareside: 471 ’92 Ford F-150: 484 ’92 F-350 Crew Cab w/Mac’s Spring Shop 2-inch lift: 405 ’94 Ford Ranger SuperCab: 406 ’94 Ford Explorer Limited 4-dr.: 443 ’94 Ford F-250 SuperCab: 383 ’95 Ford F-250 SuperCab: 406 ’95 Ford Explorer 2-dr.: 391 ’95 Ford Explorer 4-dr.: 352 ’97 Ford F-150 SuperCab: 441 ’92 GMC Sonoma: 354 ’93 GMC Sonoma Club Coupe: 334 ’92 GMC K-1500 Suburban: 342 ’92 GMC K-3500 Crew Cab: 338 ’95 GMC K-1500 Club Coupe: 387 ’95 GMC Jimmy 4-dr.: 371 ’93 Isuzu Rodeo LS: 435 ’92 Isuzu Trooper LS 4-dr.: 497 ’93 Isuzu Trooper LS 2-dr.: 508 ’93 Isuzu Trooper RS 2-dr.: 529 ’94 Isuzu Rodeo LS: 454 ’96 Isuzu Rodeo: 464 ’75 Jeep DJ-5D: 556 ’92 Jeep Cherokee 4-dr.: 399 ’92 Jeep Grand Cherokee: 458 ’93 Jeep Grand Cherokee: 448 ’93 Jeep Grand Cherokee: 439 ’96 Jeep Grand Cherokee: 422 ’96 Jeep Wrangler: 357 ’96 Jeep Wrangler w/Pro-Comp 2.5-inch lift:532 ’97 Jeep Wrangler:532 ’96 Kia Sportage: 471 ’94 Land Rover Defender 90: 580 ’95 Land Rover DIscovery: 588 ’94 Mazda B4000 Cab Plus: 409 ’92 Mitsubishi Montero 4-dr.: 391 ’92 Nissan Pathfinder: 511 ’96 Nissan Pathfinder: 466 ’92 Oldsmobile Bravada 4-dr.: 411 ’92 Range Rover County: 670 ’93 Range Rover County LWB: 588 ’96 Range Rover 4.0SE: 600 ’92 Suzuki Sidekick 4-dr.: 379 ’96 Suzuki Sidekick Sport: 440 ’96 Suzuki X-90: 441 ’93 Toyota 4Runner:441 ’93 Toyota Land Cruiser: 593 ’93 Toyota T100: 407 ’95 Toyota T100 XtraCab:369 ’96 Toyota Tacoma: 435 |
Off-Road Lights by LightForce Product Review / Installation.
from Off-Road Lights
Do it Yourself
Detriot EZ Locker Install in a 92 Toyota 8″ rear
For all the Jeep
Fans out there!
From the
Department of Cheap Tricks and Useful Tips
Источник